
Resfeber: Turismens pris
- Dokumentär
- 2024
- Avsnitt 5
- Säsong 1
- 50 min
- Säsong 1
- Avsnitt 5: Globala resmål
I grunden har resor alltid drivits av motivationen att upptäcka nya platser, möta nya människor och uppleva nya kulturer.
Om serien: Idag har resandet blivit en av de snabbast växande industrierna i världen, till ett värde av över 9 biljoner dollar. Men har världens mest populära resmål blivit offer för sin egen framgång?
- Genrer
- Dokumentär
- Tillgänglig
- Tillgänglig 3+ månader
Mättnad
Avsnitt 1
50 minTillgänglig 3+ månaderVad gör en destination attraktiv? Är det vädret, kulturen, stränder eller arkitektur? Och vad händer när popularitet överstiger kapacitet? I detta avsnitt utforskar vi turismens tipping point i Barcelona, och de åtgärder som vidtas för att kontrollera massturismen i Amsterdam.
Vad gör en destination attraktiv? Är det vädret, kulturen, stränder eller arkitektur? Och vad händer när popularitet överstiger kapacitet? I detta avsnitt utforskar vi turismens tipping point i Barcelona, och de åtgärder som vidtas för att kontrollera massturismen i Amsterdam.
Ekonomi
Avsnitt 2
50 minTillgänglig 3+ månaderTurism är en industri värd tio tusen miljarder dollar - och den växer hela tiden. Men vart går alla pengar? Får du valuta för pengarna? Och gynnar det dina värddestinationer? Del 2 av 6.
Turism är en industri värd tio tusen miljarder dollar - och den växer hela tiden. Men vart går alla pengar? Får du valuta för pengarna? Och gynnar det dina värddestinationer? Del 2 av 6.
Miljöpåverkan
Avsnitt 3
50 minTillgänglig 3+ månaderTurism står för ungefär åtta procent av världens koldioxidutsläpp.
Turism står för ungefär åtta procent av världens koldioxidutsläpp.
Hotad kultur
Avsnitt 4
50 minTillgänglig 3+ månaderUpplevelse är ryggraden i resor och turism, men när blir upplevelse exploatering? Med en så utbredd kommersialisering av kulturer och traditioner - är autentiska resor fortfarande möjliga? Del 4 av 6.
Upplevelse är ryggraden i resor och turism, men när blir upplevelse exploatering? Med en så utbredd kommersialisering av kulturer och traditioner - är autentiska resor fortfarande möjliga? Del 4 av 6.
Globala resmål
Avsnitt 5
50 minTillgänglig 3+ månaderI grunden har resor alltid drivits av motivationen att upptäcka nya platser, möta nya människor och uppleva nya kulturer.
I grunden har resor alltid drivits av motivationen att upptäcka nya platser, möta nya människor och uppleva nya kulturer.
Framtid
Avsnitt 6
50 minTillgänglig 3+ månaderTurism är i ständig utveckling - från vart vi reser till hur vi tar oss dit och vad vi gör när vi är framme. Men med 4,3 miljarder människor som förväntas resa varje år till 2050, har vi nått peak tourism? Del 6 av 6.
Turism är i ständig utveckling - från vart vi reser till hur vi tar oss dit och vad vi gör när vi är framme. Men med 4,3 miljarder människor som förväntas resa varje år till 2050, har vi nått peak tourism? Del 6 av 6.